Lamsonair

Een pneumatisch transportsysteem – hoe werkt dat eigenlijk?

De technische term voor buizenpost is “pneumatisch transportsysteem”. Als iets pneumatisch genoemd word, dan betekent dat dat het werkt door luchtdruk. Pneumatische transportsystemen bestaan al meer dan honderd jaar. En waar niemand meer een telefoon met een draaiwiel of een cassetterecorder gebruikt, worden pneumatische transportsystemen juist nog veel gebruikt.

Maar hoe werkt het eigenlijk? Dat ga ik je in dit artikel uitleggen. Laten we daarvoor eerst eens kijken wat de belangrijkste onderdelen zijn.

Uit wat voor onderdelen bestaat een pneumatisch transportsysteem?

Een buizenpostsysteem bestaat vaak uit vijf basiscomponenten. Dat zijn:

  • Aandrijving– Dit is een soort ventilator die ervoor zorgt dat er voldoende luchtdruk wordt opgebouwd om de patroon op de juiste bestemming te krijgen.
  • Buizen – De naam buizenpost zegt het al. Zonder buizen komen de patronen niet van de ene naar het andere station. Omdat de patronen door luchtdruk verplaatst worden, moeten de buizen op een speciale manier gekalibreerd worden. Je kunt dus niet zomaar elke buis gebruiken.
  • Patronen – Deze gebruik je om materiaal te versturen. Patronen zijn meestal ronde, langwerpige kokers. Ze worden ook wel capsules genoemd.
  • Stations –  Deze zijn vergelijkbaar met treinstations. Het patroon vertrekt er of komt aan. Er zijn begin- en eindstations maar ook doorvoerstations.
  • Wissels – Om de verschillende stations met elkaar te kunnen verbinden kunnen er wissels worden toegepast. Deze kun je vergelijken met een wissel in een treinbaan. Afhankelijk van de route die nodig is om een patroon naar de juiste bestemming te transporteren, kan de capsule op dat punt de ene of juist de andere kant op

Sommige buizenpostsystemen, zoals bijvoorbeeld in ziekenhuizen, hebben best veel stations die allemaal met elkaar verbonden zijn. Om er dan voor te zorgen dat er voldoende capaciteit beschikbaar is om alle patronen te verwerken, kan er worden gekozen om met meerdere buizenpostlijnen te werken. Omdat elke lijn zijn eigen aandrijving heeft, kunnen er meerdere patronen tegelijk onderweg zijn.

Nu je een beeld hebt van de belangrijkste onderdelen, zal ik je uitleggen hoe je vervolgens je patroon of capsule van punt A naar punt B krijgt.

Hoe gebruik je een pneumatisch transportsysteem?

  1. Je plaatst wat je wilt verzenden in een patroon.
  2. Je zet de patroon in het station.
  3. Je stelt de eindbestemming van de patroon op het station in.
  4. De aandrijving start op en zorgt voor de luchtdruk die de patroon nodig heeft om in beweging te komen.
  5. Het geautomatiseerde systeem zorgt ervoor dat de patroon via de kortste route de door jou ingestelde eindbestemming bereikt.
  6. De ontvanger krijgt een melding dat er een patroon is aangekomen en kan deze dan uit de ontvangstmand van het station halen.
Voorbeeldweergave van een pneumatisch transportsysteem

Zou jouw bedrijf efficiënter kunnen werken met een pneumatisch transportsysteem?

Bel of mail me gerust met wat je in gedachten hebt. Ik denk graag met je mee.

Jeroen van Tamelen

Jeroen van Tamelen

Jeroen van Tamelen heeft met ruim 20 jaar ervaring in zowel de verkoop als de techniek van buizenpost systemen de titel "doorgewinterde specialist” ruim verdiend. Je kunt hem (bijna) geen groter plezier doen dan hem een ingewikkelde case voorleggen.

© 2024 Lamsonair